Sự chuẩn bị tâm lý cho việc thực hành lâm sàng trong đại dịch COVID-19 của sinh viên điều dưỡng

Các tác giả

  • Huỳnh Thị Phượng Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
  • Trần Thị Thuận Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng

Từ khóa:

kiến thức, thái độ, thực hành, căng thẳng, sinh viên điều dưỡng, COVID-19

Tóm tắt

Mục tiêu: Mô tả kiến thức, thái độ, thực hành về dịch COVID-19 và mức độ căng thẳng của sinh viên điều dưỡng (SVĐD) năm ba và năm tư trong thời gian tham gia thực hành lâm sàng tại các cơ sở y tế. Phương pháp: Nghiên cứu mô tả cắt ngang. Mẫu thuận tiện, tất cả SVĐD năm 3 và năm 4 tham gia thực hành tại các cơ sở y tế đủ tiêu chí, được mời tham gia nghiên cứu. Thời gian tháng 4 năm 2022. Kết quả: Tổng số 131 SVĐD, trong đó sinh viên năm 3 là 90 (68.7%) và năm 4 là 41 (31.3%) tuổi trung bình của sinh viên là 21.3 (± 1.8), nữ chiếm 90.1%. Cảm nhận mức độ kiến ​​thức về COVID-19 là 3.15 (±0.55), thái độ là 3.39 (± 0.65) và thực hành là 3.30 (± 0.69). Về mức độ căng thẳng của SVĐD tham gia thực hành lâm sàng chung là 2.81 (± 0.89). Kết luận: Nghiên cứu cho thấy kiến thức, thái độ và thực hành về COVID-19 đều ở mức độ trung bình cao (3.15 đến 3.39). Tuy nhiên, SVĐD cảm nhận mức độ căng thẳng cao từ 53.5% đến 72.3%. Kiến nghị: Tăng cường tập huấn nâng cao kiến thức chuyên môn và chuẩn bị kỹ năng thực hành lâm sàng, đồng thời chương trình hỗ trợ tâm lý cho SVĐD nhằm nâng cao khả năng tự tin để giảm mức độ căng thẳng là rất cần thiết.

Abstract

Objective: To describe knowledge, attitudes, practices about COVID-19 and stress levels of third and fourth-year nursing students participating in clinical practice at medical facilities. Methods: A cross-sectional descriptive study. Convenience sample, all 3rd and 4th year nursing students participating in practice at health facilities were invited to participate in the study. Time April 2022. Results: A total of 131 high school students, in which 3rd year students were 90 (68.7%) and 4th year students were 41 (31.3%), the average age of students is 21.3 (± 1.8), female accounts for 90.1%. Perceived level of knowledge about COVID-19 was 3.15 (± 0.55), attitude was 3.39 (± 0.65) and practice was 3.30 (± 0.69). Regarding the stress levels of nursing students participating in general clinical practice were 2.81 (± 0.89). Conclusion: The study showed that knowledge, attitudes and practices about COVID-19 were all at a medium-high level (3.15 to 3.39). However, students experienced high stress levels from 53.5% to 72.3%. Recommendations: Strengthening training to improve professional knowledge, prepare clinical practice skills, and at the same time, psychological support program for students to improve self-confidence to reduce stress level is very necessary.

Tài liệu tham khảo

[1] United Nations Development Program, “COVID-19 Socio-Economic Impact”, 2020. Available online at: https://www.undp.org/content/undp/en/home/coronavirus/socio-economic-impact-of-covid- 19.html

[2] World Health Organization, “Rolling Updates on Coronavirus Disease (COVID-19)”, 2020. Available online at: https://www.who.int/emergencies/ diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen

[3] Center for Disease Control and Prevention, “Centers for Disease Control and Prevention”, 2020. Available online at: https://www. cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/prevention.html?CDCAArefVal=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov %2Fcoronavirus%2F2019-ncov%2Fprepare%2Fprevention.html

[4] B. Schneider, N. Cheslock, Measuring Results: Gaining Insight on Behavior Change Strategies and Evaluation Methods for Environmental Education, Museum, Health, and Social Marketing Programs. San Francisco, CA: CoEvolution Institute, 2003.

[5] E. P. Bettinghaus, “Health promotion and the knowledge-attitude-behavior continuum”, PrevMed, 15, 475-91, 1986. Doi: 10.1016/0091-7435(86)90025-3

[6] J. S. Choi, J. S. Kim, “Factors influencing preventive behavior against middle East respiratory syndrome-coronavirus among nursing students in South Korea””, Nurse Educ Today, 40, 168-72, 2016. Doi: 10.1016/j.nedt.2016. 03.006

[7] Pham Le An, Giao Huynh, Han Thi Ngoc Nguyen, “… and Tuan Diep Tran. Knowledge, Attitude, and Practice Towards COVID-19 Among Healthcare Students in Vietnam”, Infect Drug Resist, 14, 3405-3413, 2021. Doi: 10.2147/IDR.S328677.

[8] H. M. Albaqawi, N. Alquwez, E. Balay-odao, … J. P. Cruz, “Nursing Students' Perceptions, Knowledge, and Preventive Behaviors To ward COVID-19: A Multi-University Study”, Public Health, 8, 573390, 2020. Doi: 10.3389/fpubh.2020.573390

[9] D. I. Park, “Development and Validation of a Knowledge, Attitudes and Practices Questionnaire on COVID-19 (KAP COVID-19)”. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 7493, 2020. https://doi.org/10.3390/ ijerph18147493.

[10] Bộ Y tế, Quyết định 250/QĐ-BYT ngày 28 tháng 01 năm 2022 về việc ban hành hướng dẫn chẩn đoán và điều trị COVID-19, 2020.

[11] S. Sheu, H. S. Lin, S. L. Hwang, “Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: The effect of coping behaviors”. Int. J. Nurs. Stud, 39, 165–175, 2002.

[12] H. Y. Hamadi, N. M. A. Zakari, E. Jibreel, et al, “Stress and Coping Strategies among Nursing Students in Clinical Practice during COVID-19”. Nurs. Rep, 11, 629-639, 2021. https://doi.org/ 10.3390/nursrep110300.

[13] B. H. Tùng, H. T. N. Minh, L. T. T. Hường … T. Đ. B. Nhi, “Khảo sát kiến thức, thái độ, thực hành về phòng chống dịch covid-19 của sinh viên Trường cao đẳng Y tế Hà Nội năm 2020”, Tạp chí Y học Cộng đồng, Tập 64 - Số 3-2021.

[14] D. Tudela, V.M. Gonz´alez-Chord´a, L. Andreu-Pej´o, V.M. Mouzo-Bell´es and A, Cervera-Gasch. Spanish nursing and medical students' knowledge, confidence and willingness about COVID-19: A cross-sectional study”, Nurse Education Today, 103, 104957, 2021.

[15] B. Goni-Fuste, L. Wennberg, L. Martin-Delgado, … Monforte-Royo, “Experiences and Needs of Nursing Students During Pandemic Outbreaks: A Systematic Overview of the Literature”, Journal of Professional Nursing, 2020. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2020.12.004.

[16] H. I. AlSaif, A. Z AlDhayan, M. M. Alosaimi, … S. M. Alosaimi, “Willingness and Self-Perceived Competence of Final-Year Medical Students to Work as Part of the Healthcare Workforce During the COVID-19 Pandemic”, International Journal of General Medicine, 13, 653-661, 2021.

[17] F. Pourafzal, N. Seyedfatemi, M. Inanloo, H. Haghani, “Relationship between Perceived Stress with Resilience among Undergraduate Nursing Students”, Hayat, 19, 1-12, 2013.

[18] C. Wu1, J. Rong and M. Huang, “Factors associated with perceived stress of clinical practice among associate degree nursing students in Taiwan”, BMC Nursing, 20:89, 2021. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00602-6

[19] R. A. Latif and M. Z. M. Nor, “Stressors and Coping Strategies during Clinical Practice among Diploma Nursing Students”. Malays J Med Sci. 2019 Mar, 26(2), 88-98. Doi: 10.21315/mjms2019.26.2.10

[20] L. Liu, Y. P. Liu, J. Wang, L. W. An, J. M. Jiao, “Use of a knowledge-attitude-behaviour education programme for Chinese adults undergoing maintenance haemodialysis: randomized controlled trial”, J Int Med Res, 44:557-68, 2016.

[21] L. Wang, T. Hong, B. Bowers, R. Brown, Y. Zhang, “Influence of social support and self-efficacy on resilience of early career registered nurses”, West. J. Nurs. Res., 40(5), 648-664, 2017. https://doi.org/10.1177/0193945916685712.

Tải xuống

Số lượt xem: 135
Tải xuống: 65

Đã xuất bản

01.11.2022

Cách trích dẫn

[1]
H. T. Phượng và T. T. Thuận, “Sự chuẩn bị tâm lý cho việc thực hành lâm sàng trong đại dịch COVID-19 của sinh viên điều dưỡng”, HIUJS, vol 20, tr 27–36, tháng 11 2022.

Số

Chuyên mục

Y HỌC

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả