Trải nghiệm chăm sóc người bệnh COVID-19 của sinh viên điều dưỡng năm cuối Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng

Các tác giả

  • Huỳnh Thị Phượng Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
  • Trần Thị Thuận Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng

Từ khóa:

trải nghiệm, sinh viên điều dưỡng, người bệnh nhiễm COVID-19

Tóm tắt

Khảo sát trải nghiệm của sinh viên điều dưỡng (SVĐD) năm cuối tham gia chăm sóc người bệnh COVID-19 tại Khoa hồi sức cấp cứu. Phương pháp: Nghiên cứu định tính, 23 SVĐD năm cuối chăm sóc người bệnh nhiễm COVID-19, tham gia thảo luận phỏng vấn sâu với ba nội dung chính là an toàn, sự học hỏi và nhận thức. Dữ liệu được thu thập trong tháng 11 năm 2021 và được phân tích theo phương pháp hiện tượng học của Colaizzi. Kết quả: Tổng số 23 SVĐD năm cuối với độ tuổi trung bình 22.1 (± 1.7). Phân tích xác định được sáu nội dung nổi bật: Sự phấn khích; Sự lo âu; Sự an toàn; Năng lực chuyên môn; Tự hào về nghề nghiệp; và Nhu cầu hỗ trợ. Kiến nghị: Hỗ trợ tư vấn tâm lý cho SVĐD; Đào tạo nâng cao kiến thức, tăng thời gian thực hành lâm sàng và cung cấp phương tiện phòng hộ cá nhân.

Abstract

A qualitative study exploring final year nursing students' experiences in caring for the COVID-19 patients at the Emergency care Department. Methods: In-depth interview was conducted in November 2021 to explore 23 nursing students experiences in caring for COVID-19 patients, with the three main topics: safety, learning and awareness. Data was collected and analyzed according to Colaizzi's phenomenological method. Result: A total of 23 the final year nursing students with an average age of 22.1 (± 1.7). Six main themes were identified by Content analysis: Excitement; Anxious; Safety; Professional competence; Proud of the profession; and Need for support. Recommendation: Psychological counseling support for nursing students; Training to improve knowledge, increasing clinical practice time and providing personal protective equipment.

Tài liệu tham khảo

[1] C. Casafont, N. Fabrellas, P. Rivera, …A. Zabalegui. Experiences of nursing students as healthcare aid during the COVID-19 pandemic in Spain: a phemonenological research study. Nurse Education Today, 2020, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104711.

[2] L. Martin-Delgado, B. Goni-Fuste, C. Alfonso-Arias, … M.L. Martin-Ferreres. Nursing students on the frontline: Impact and personal and professional gains of joining the health care workforce during the COVID-19 pandemic in Spain. Journal of Professional Nursing, 37, 588-597, 2021.

[3] Bộ Y Tế. Trang tin về dịch bệnh viêm đường hô hấp cấp COVID-19. https://ncov.moh.gov.vn/. 25, 8, 2021.

[4] H. Turunen, M. L. Perälä and P. Meriläinen. Modification of Colaizzi's phenomenological method; a study concerning quality care. Hoitotiede, 6(1), 8-15, 1994.

[5] J.P.C. Chau, S.H.S. Lo, R. Saran … D.R. Thompson. Nurses' experiences of caring for people with COVID-19 in Hong Kong: a qualitative enquiry. BMJ Open; 2021.11: e052683.

[6] C.N. Edwards, R. Mintz‐Binder and M. M. Jones. When a clinical crisis strikes: Lessons learned from the reflective writings of nursing students. Nurs Forum. 2019;1-7. wileyonlinelibrary.com/journal/nuf.

[7] A. Hernández-Martínez, J. Rodríguez-Almagro, A. Martínez-Arce, … J. Gómez-Salgado. Nursing students' experience and training in healthcare aid during the COVID-19pan-demic in Spain. J Clin Nurs, 1-8, 2021. wileyonline-library.com/journal/jocn.

[8] R. Godbold, L. Whiting, C. Adams, Y. Naidu, N. Pattison. The experiences of student nurses in a pandemic: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 56,103-186. 2021.

[9] L. Wang, T. Hong, B. Bowers, R. Brown, Y. Zhang. Influence of social support and self-efficacy on resilience of early career registered nurses. 2017. West. J. Nurs. Res., 40(5), 648-664. https://doi.org/10.1177/0193945916685712.

[10] M. Nabavian, N. Rahmani and H. Alipour Experiences of Nursing Students in the Care for Patients Diagnosed With COVID-19: A Qualitative Study. Journal of Patient Experience, 2021. Vol. 8, 1-8, 2021. DOI: 10.1177/23743735211039925.

[11] D. Ulenaers, J. Grosemans, W. Schrooten and J. Bergs. Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 99, 104 - 746, 2021.

Tải xuống

Số lượt xem: 301
Tải xuống: 132

Đã xuất bản

01.09.2022

Cách trích dẫn

[1]
H. T. Phượng và T. T. Thuận, “Trải nghiệm chăm sóc người bệnh COVID-19 của sinh viên điều dưỡng năm cuối Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng ”, HIUJS, vol 19, tr 19–30, tháng 9 2022.

Số

Chuyên mục

Y HỌC

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả