Đánh giá năng lực thực hành chăm sóc của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
Các tác giả
DOI: https://doi.org/10.59294/HIUJS2025040Từ khóa:
năng lực lâm sàng, thực hành lâm sàng, thực hành chăm sóc, sinh viên điều dưỡng, điều dưỡngTóm tắt
Đặt vấn đề: Đánh giá năng lực thực hành của sinh viên điều dưỡng là vấn đề được quan tâm trên toàn cầu. Mục tiêu: Nghiên cứu nhằm đánh giá năng lực thực hành chăm sóc của sinh viên điều dưỡng và xác định các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực này. Đối tượng và phương pháp nghiên cứu: Nghiên cứu cắt ngang được thực hiện trên 112 sinh viên năm 3 và năm 4 ngành điều dưỡng tại Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng. Kết quả: Trong số 112 sinh viên, 73.2% là nữ, độ tuổi trung bình 22.3 ± 2.8. Thời gian tự học trung bình là 2.8 giờ/ngày. Về học lực, 35.7% sinh viên đạt loại khá, 25.9% giỏi và 22.3% xuất sắc. Năng lực thực hành cao ở các tiêu chí như chăm sóc liên tục (68.75%), đảm bảo an toàn và tôn trọng người bệnh (65.2%), ứng dụng kiến thức khoa học (64.3%). Tuy nhiên, năng lực xử trí cấp cứu (40.2%) và giáo dục sức khỏe cộng đồng (50.9%) còn hạn chế. Sinh viên năm 4 có năng lực cao hơn năm 3 (p = 0.01). Độ tuổi và học lực có mối liên hệ đáng kể với năng lực thực hành (p = 0.013 và < 0.001). Kết luận: Cần có giải pháp cụ thể nhằm nâng cao năng lực thực hành của sinh viên, từ đó nâng chất lượng đào tạo và đáp ứng yêu cầu thực tế ngành nghề.
Abstract
ntroduction: The assessment of clinical competence among nursing students is a global concern. Objective: The study aims to assess the care practice competency of nursing students and identify the factors affecting this competency. Subject sand Methods: A cross-sectional study was conducted with 112 third- and fourth-year nursing students at Hong Bang International University. Data were collected through surveys and analyzed using statistical methods. Results: Among the participants, 73.2% were female, with a mean age of 22.3 ± 2.8 years. The average self-study time was 2.8 hours per day. Regarding academic performance, 35.7% of students were classified as good, 25.9% very good, and 22.3% excellent. Students showed high competence in continuous care (68.75%), ensuring patient safety and respect (65.2%), and applying scientific knowledge in practice (64.3%). However, their competence in emergency response (40.2%) and community health education (50.9%) remained limited. Fourth-year students demonstrated significantly better competence than third-year students (p = 0.01). Age and academic performance were also significantly associated with clinical competence (p = 0.013 and < 0.001, respectively). Conclusion: It is necessary to implement targeted strategies to enhance students' clinical competence. These improvements will contribute to better training quality and meet the growing demands of the nursing profession in real-world healthcare settings.
Tài liệu tham khảo
[1] H. Tamsah, "Soft skill competency and employees' capacity as the intervening factors between training effectiveness and health workers' performance," Cogent Business & Management, vol. 10, no. 1, p. 2199493, 2023.
DOI: https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2199493[2] I. Krishernawan, "Competency Development Strategies for Employees in the Context of Community Empowerment," Jurnal Terobosan Peduli Masyarakat (TIRAKAT), vol. 1, no. 1, pp. 39-49, 2024.
DOI: https://doi.org/10.61100/j.tirakat.v1i1.104[3] H. Liang, "Nursing students' first-time experiences in pediatric clinical practice in Taiwan: A qualitative study," Nurse Education Today, vol. 91, p. 104469, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104469[4] J. C. Jin Meijua, "The correlation of meta-cognitive ability, self‐directed learning ability and critical thinking in nursing students: A cross-sectional study," Nursing open, vol. 8, no. 2, pp. 936-945, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1002/nop2.702[5] Y. Hwang, "The relationship between self-directed learning and problem-solving ability: The mediating role of academic self-efficacy and self-regulated learning among nursing students," International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 18, no. 4, p. 1738, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18041738[6] K. Roush, A. Opsahl, and M. Ferren, "Developing an internship program to support nursing student transition to clinical setting," Journal of Professional Nursing, vol. 37, no. 4, pp. 696-701, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.04.001[7] M. W. Mickiale Hailu, A. Haftu, "Clinical practice competence and its associated factors among midwifery and nursing students at Dire Dawa Health Sciences Colleges, East Ethiopia, 2020," (in eng), Adv Med Educ Pract, vol. 12, pp. 1539-1547, 2021.
DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S347080[8] C.-M. C. Pei-Lun Hsieh, "Long term care nursing competence and related factors among Taiwanese nurses: A national survey for those who completed the LTC training course," Geriatric Nursing, vol. 38, no. 3, pp. 192-198, 2017/05/01/ 2017.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2016.10.010[9] C. X. Lingxi Chen, Y. Zhou,, "Clinical internship experience of African undergraduate nursing students in China: a descriptive qualitative study," BMC Medical Education, vol. 25, no. 1, pp. 1-9, 2025.
DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-025-06860-1[10] X. Tan, "Facilitators and barriers of African postgraduate nursing students' adaptation to internship: A qualitative study," Nurse Education Today, vol. 119, p. 105534, 2022.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105534[11] X. V. Wu, K. Enskär, L. H. Pua, D. G. N. Heng, and W. Wang, "Clinical nurse leaders' and academics' perspectives in clinical assessment of final‐year nursing students: A qualitative study," Nursing & health sciences, vol. 19, no. 3, pp. 287-293, 2017.
DOI: https://doi.org/10.1111/nhs.12342[12] Bộ Y tế, "Chuẩn năng lực cơ bản của Điều dưỡng Việt Nam. Quyết định số 3474/QĐ-BYT của Bộ Y tế, Hà Nội," (in viet), Thư viện Pháp luật, vol. 168 (7), 2022.
[13] N. T. N. Hân, "Năng lực thực hành chăm sóc của sinh viên Điều dưỡng Trường Đại học Y Dược Cần Thơ," Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, no. 60, pp. 172-178, 06/29 2023.
DOI: https://doi.org/10.58490/ctump.2023i60.573[14] N. T. Hải, P. N. T. Hân, N. T. B. Trân, N. M. T. Hiền, T. T. Vân, L. T. Hà, "Năng lực thực tập lâm sàng của sinh viên điều dưỡng và một số yếu tố liên quan tại Trường Đại học Đông Á," Tạp chí Khoa học Đại học Đông Á, 3(3), 2024.
DOI: https://doi.org/10.59907/daujs.3.3.2024.345[15] T. T. Hằng, T. N. M. Đức, N. T. A. Phương, T. T. Nguyệt, "Khảo sát năng lực thực hành lâm sàng của sinh viên điều dưỡng và các yếu tố liên quan," Tạp chí Y Dược học, 22, 2022. DOI: 10.34071/jmp.2022.6.3
[16] F.T. Madjid, "Factors Influencing the Clinical Competency among Nursing Students: A Cross- Sectional Study," Hail Journal of Health Sciences, vol. 5, no. 1, 2023.
17] T. Y. Yezengaw et al., "Clinical practice competence and associated factors among undergraduate midwifery and nursing sciences students at Bahir Dar city, Northwest Ethiopia," (in eng), Ann Med Surg (Lond), vol. 86, no. 2, pp. 734-741, Feb 2024.
DOI: https://doi.org/10.1097/MS9.0000000000001518Tải xuống
Tải xuống: 135




