Trao đổi kinh nghiệm nâng cao kỹ năng viết của sinh viên năm nhất Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng bằng phương pháp đọc tài liệu có định hướng

Các tác giả

  • Nhâm Thị Hoàng An Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
  • Trần Thanh Trúc Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng

Từ khóa:

tiếng Anh, theo chủ đề, đọc tài liệu, kỹ năng viết, tiến bộ

Tóm tắt

Hoàn thành một đoạn văn tiếng Anh là một nhiệm vụ khá khó khăn đối với các tân sinh viên Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng có chuyên ngành không phải là Ngôn ngữ Anh. Bài báo này được thực hiện nhằm trước hết, tìm hiểu xem các tài liệu đọc theo chủ đề có tác động như thế nào đến hiệu suất viết của 68 sinh viên năm thứ nhất so với nhóm đối chứng là 30 em. Quá trình nghiên cứu cũng bao gồm việc đánh giá chiến lược chuẩn bị của người học trước khi thực hiện nhiệm vụ, mối quan hệ giữa kỹ năng đọc và viết, vai trò của người dạy, và một số phát hiện về sự tiến bộ của sinh viên trong việc đáp ứng yêu cầu về viết đoạn, khả năng từ vựng, ngôn ngữ mô tả và cấu trúc câu sau khi sử dụng các tài liệu đọc do giáo viên hướng dẫn chọn lọc. Dựa trên các kết quả, một nghiên cứu khác về cách người học tiếng Anh tiếp cận nguồn tài liệu tham khảo phong phú bằng tư duy phản biện để cải thiện hơn nữa kỹ năng viết của người học được khuyến nghị.

Abstract

Writing an English paragraph is a quite challenging task for the freshmen at Hong Bang International University whose major is not English Linguistics. From this perspective, the paper was designed to see how much the themed-directed reading materials has an impact on 68 first-year students' writing performance compared to the control group of 30. The study also includes an assessment of learners' pre-task preparation strategies, the relationship between reading and writing skills, the role of instructors, and some findings on the student's progress in meeting the requirements of paragraph writing, improving their lexical uses, descriptive language and sentence structures after they make good use of the materials selected by the instructor. Based on the results, another study on how English learners access the abundant resources of references by critical thinking to further improve learners' writing skills is recommended.

Tài liệu tham khảo

[1] Moss, L, How does what you read affect your writing?, 2016, Jun. 23, 2021.[Online]. Available: https://www.mnn.com/lifestyle /arts-culture/stories/how-does-what-you-read-affect-your-writing [Accessed June 23, 2021].

[2] Harji, Balakrishnan, Bhar & Letchumanan, English Language Teaching, vocabulary levels and size of Malaysian undergraduates, 2015. DOI: 10.5539/elt.v8n9p119

[3] A. Rohim, "An analysis of student's paragraph writing," Syntax Literate Journal Ilmiah Indonesia, Volume 3, pp. 12-16, 2018.

[4] E. Johnson, “Exemplary reading Teachers' use of instructional scaffolds with emergent bilinguals: How knowledge and context shape their choices,” TESOL Quarterly. 53. 10.1002/tesq.471. Volume 53, Issue 1, pp. 108-132, 2019.

[5] S. Sukmawan, L. Setyowati and A. A. El-Sulukiyyah, “The effect of authentic materials on writing performance across different levels of proficiency,” International Journal of Language Education, Volume 5, Number 1, pp. 515-527, ISSN: 2548-8457 (Print) 2548-8465 (Online), Doi: https://doi.org/10.26858/ijole.v5i1.15286, 2021.

[6] J. Lee and A. Wong, “The relationship between leisure reading habits,” vocabulary and writing of english language learners (ELLs). Volume 8, Issue 2, pp. 8-12, 2017. DOI: 10.5746/LEiA/17/V8/I2/A03/Vun_Chu

[7] H. Salehi, M. Asgari, and M. Amini, “Impacts of the extensive reading texts on the writing performance of iranian EFL PRE-University students,” Asian Journal of Education and e-Learning, Volume 03, Issue 04, pp. 5-8, 2015.

[8] T. B. Stotsky, “Extensive Reading: Why? and How?,” The Internet TESL Journal. Volume IV, No. 12, 1998. [Online]. Available: http://iteslj.org/Articles/Bell-Reading.html

[9] S. Lee and Y. Hsu, “Determining the crucial characteristics of extensive reading programs: the impact of extensive reading on efl writing,” International Journal of Foreign Language Teaching. Volume 5, No. 1, pp. 12-20, 2009. [Online]. Available: http://www.tprstories.com /ijflt/IJFLTSummer-09.pdf

[10] Cho, Hyonsuk and J. Brutt-Griffler, “Integrated reading and writing: A case of Korean English language learners,” Teaching & Learning Faculty Publications. Volume 27, No. 2, pp. 242-261, 2015. [Online]. Available: https://commons.und.edu/tl-fac/1

[11] Đ. H. Minh, “Các yếu tố ảnh hưởng đến hiệu quả học kỹ năng viết của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, Đại học Luật Hà Nội”. [Online]. Available: https://ngoaingu.hlu.edu.vn/SubNews/Details/16866 [Accessed November 12, 2020].

Tải xuống

Số lượt xem: 46
Tải xuống: 30

Đã xuất bản

24.09.2021

Cách trích dẫn

[1]
N. T. H. An và T. T. Trúc, “Trao đổi kinh nghiệm nâng cao kỹ năng viết của sinh viên năm nhất Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng bằng phương pháp đọc tài liệu có định hướng”, HIUJS, vol 17, tr 31–44, tháng 9 2021.

Số

Chuyên mục

KHOA HỌC XÃ HỘI VÀ NHÂN VĂN

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả