Những đặc thù phát âm tiếng Anh của sinh viên: Nghiên cứu điển hình tại Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
Các tác giả
Từ khóa:
tiếng Anh của người Việt, phát âm, giọng nước ngoài, TEFLTóm tắt
Đối với người Việt Nam, kỹ năng nói và phát âm thường là những kỹ năng khó hình thành nhất trong quá trình học tiếng Anh. Chúng tôi giả định rằng điểm yếu của người học khi nói tiếng Anh thường là do thiếu tự tin khi diễn đạt vì gặp khó khăn về phát âm. Mục tiêu của bài viết này là xác định và mô tả các lỗi phát âm tiếng Anh thường gặp của sinh viên chuyên ngành Ngôn ngữ Anh tại Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng (HIU). Để đạt được mục tiêu đó, chúng tôi đã thiết kế bài đọc thử nghiệm có chứa các từ vựng dễ phát hiện ra những lỗi phát âm của những người nói tiếng Anh không phải là bản ngữ. Trong thử nghiệm này, 100 sinh viên tham gia được yêu cầu đọc các đoạn văn. Những đoạn thu âm sau đó được 2 giảng viên phân tích và đánh giá, sử dụng thang đánh giá rubric theo 5 tiêu chí. Từ kết quả thử nghiệm, nhóm nghiên cứu xếp loại các vấn đề phát âm theo 3 nhóm không nghiêm trọng, ít nghiêm trọng và nghiêm trọng. Từ đó, nhóm tác giả đưa ra các chiến lược sửa lỗi phát âm để giáo viên dạy tiếng Anh hoặc người học tiếng Anh có thể sử dụng.
Abstract
In the process of English language acquisition by Vietnamese learners, speaking skills and pronunciation in particular tend to be the competences most arduous to acquire. We assume that learners' weaknesses in speaking performance might be partially conditioned by the lack of confidence to express oneself verbally due to pronunciation difficulties. The objective of our article is to identify and describe pronunciation issues of the first year students of the English Language major at the Hong Bang International University (HIU). In order to attain these objectives, we designed an experimental text containing lexemes prone to revealing pronunciation errors of non-native English speakers. 100 students were asked to read the text out loud and their performance was then assessed by two teachers using a 5-scale pronunciation assessment rubric. Students' pronunciation issues are classified in three levels: non-problematic, moderate and stigmatizing based on their performance related to the rubric. The article also suggests possible correction strategies that might be utilized by teachers of English to Vietnamese speakers.
Tài liệu tham khảo
[1] G. W. Allport, The Nature of Prejudice., Cambridge: Addison-Wesley Publ. Co., 1954.
[2] D. C. Aronovitch, "The voice of personality: Stereotyped judgements and their relation to voice quality and sex of speaker," Journal of Social Psychology, vol. 99, p. 207–220., 1976.
[3] S. Lev-Ari, and B. Keysar, "Why don't we believe non-native speakers? ”The influence of accent on credibility," Journal of Experimental Social Psychology, vol. 46, p. 1093–1096., 2010.
[4] J. Volín , K. Poesová and R. Skarnitzl , "The impact of rhythmic distortions in speech on personality assessment," Research in Language, vol. 12/3, p. 209–216., 2018.
[5] U. Cunningham, "Phonetic Correlates of Unintelligibility in Vietnamese-accented English," in Fonetik, University of Stockholm., Stockholm., 2009.
[6] R. Kalra and C. Thanavisuth, "Do you Like My English? Thai Students' Attitudes towards Five Different Asian Accents December 2018.," Arab World English Journal (AWEJ), vol. 9, no. 4, 2018.
[7] O. Slówik and J. Volín, Tone in Vietnamese Metropoles, Prague: Karolinum., 2020.
[8] E. Singer , Vietnamese English, Canada: University of York, 2012.
[9] I. Hassan, "Pronunciation Problems: A Case Study of English Language Students at Sudan University of Science and Technology," English Language and Literature Studies, vol. 4, no. 4, p. 31, 2014.
[10] P. Roach, English Phonetics and Phonology. 3rd Ed., Cambridge : CUP, 2006.
[11] M. Hancock, English Pronunciation in Use, Cambridge: CUP, 2003.
[12] E. Singer, Vietnamese English, Canada: University of York, 2012.
[13] P. J. Kirby, J. P., "Vietnamese (Hanoi Vietnamese)," Journal of the International Phonetic Association, vol. 41, no. 3, pp. 381-392., 2011.
[14] C. L. Thompson, A Vietnamese Grammar, Seattle : University of Washington Press., 1965.
[15] J. Wells, Longman Pronunciation Dictionary., Harlow, England: Pearson Education Ltd., 2005.
[16] J. Volin, IPA-Based Transcription for Czech Students of English., Prague: Karolinum., 2005.
[17] A. Pham , Vietnamese Tone: A New Analysis., New York: Routlege., 2003.
Tải xuống
Tải xuống: 72