ChatGPT trong khoa học và giáo dục

Các tác giả

  • Nguyễn Phúc Quân Trường Đại học Đông Á
DOI: https://doi.org/10.59294/HIUJS.30.2024.653

Từ khóa:

AI, ChatGPT, science, education

Tóm tắt

Trí tuệ nhân tạo (AI) đã trở thành một lĩnh vực khoa học có ảnh hưởng sâu rộng đến cuộc sống con người. Khả năng của AI, đặc biệt là đối với công nghệ ChatGPT, đã mở ra nhiều tiềm năng ứng dụng từ nhiếp ảnh, tìm kiếm đến hỗ trợ giáo dục và nghiên cứu. Mặc dù mang lại thuận lợi và hiệu suất, sự phát triển nhanh chóng của AI cũng đặt ra những thách thức. Việc AI có khả năng viết bài khoa học đã gây tranh cãi và mối lo ngại về lạm dụng. Trong giáo dục, AI có thể giúp giáo viên tạo nội dung và hỗ trợ học sinh, nhưng cũng đòi hỏi sự chính xác và cẩn trọng để tránh sai sót và lạm dụng dữ liệu. Nghiên cứu đặc biệt tập trung vào khả năng của ChatGPT trong giải đề thi và viết báo cáo khoa học bằng tiếng Việt, đồng thời đề xuất biện pháp để sử dụng AI hiệu quả và ngăn chặn lạm dụng.

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has evolved into a scientific field profoundly impacting human life. The capabilities of AI, particularly with technologies like ChatGPT, have unlocked numerous applications ranging from photography, search, to supporting education and research. Despite bringing convenience and efficiency, the rapid development of AI poses challenges. The ability of AI to generate scientific articles has sparked controversy and concerns about misuse. In education, AI can assist teachers in content creation and support students, but accuracy and caution are imperative to avoid errors and data misuse. The research specifically focuses on ChatGPT's ability in solving exams and writing scientific reports in Vietnamese. It also proposes measures to use AI effectively and prevent abuse.

Tài liệu tham khảo

[1] R. Gozalo-Brizuela and E. C. Garrido-Merchan, "ChatGPT is not all you need. A state of the Art review of large generative AI models," arXiv preprint arXiv:2301.04655, 2023.

[2] L. Varanasi, "ChatGPT is on its way to becoming a virtual doctor, lawyer, and business analyst. Here's a list of advanced exams the AI bot has passed so far," in Business Insider, ed, 2023.

[3] N. P. Quân, "ChatGPT hỗ trợ khả năng tự học và phát triển năng lực số cho thanh niên," Hội thảo khoa học cán bộ trẻ các đại học quốc gia, đại học vùng mở rộng lần thứ II, năm 2023.

[4] J. V. Pavlik, "Collaborating with ChatGPT: Considering the implications of generative artificial intelligence for Journalism and Media Education," Journalism & Mass Communication Educator, p. 10776958221149577, 2023.

DOI: https://doi.org/10.1177/10776958221149577

[5] W. Jiao, W. Wang, J.-t. Huang, X. Wang, and Z. Tu, "Is ChatGPT a good translator? A preliminary study," arXiv preprint arXiv:2301.08745, 2023.

[6] N. P. Quân, "ChatGPT - Động lực đổi mới giáo dục: Vai trò của giáo viên trong kỷ nguyên trí tuệ nhân tạo," Tạp chí khoa học quản lý giáo dục, số đặc biệt, tháng 5, 2023.

[7] H. Williams, "I'm a copywriter. I'm pretty sure artificial intelligence is going to take my job," in The Guardian, ed, 2023.

[8] G. G. P. Transformer, A. O. Thunström, and S. Steingrimsson, "Can GPT-3 write an academic paper on itself, with minimal human input?," 2022.

[9] B. Tamim, "ChatGPT outpaces Instagram: 10 million daily users in just 40 days," in Interesting Engineering, ed, 2023.

[10] X. Zhai, "ChatGPT user experience: Implications for education," Available at SSRN 4312418, 2022.

DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4312418

[11] M. DePeau-Wilson, "AI Passes U.S. Medical Licensing Exam," in MedPage Today, ed, 2023.

[12] M. A. Cu and S. Hochman, "Scores of Stanford students used ChatGPT on final exams, survey suggests," in The Stanford Daily, ed, 2023.

[13] C. Cassidy, "Australian universities to return to 'pen and paper' exams after students caught using AI to write essays," in The Guardian, ed, 2023.

[14] C. A. Gao et al., "Comparing scientific abstracts generated by ChatGPT to original abstracts using an artificial intelligence output detector, plagiarism detector, and blinded human reviewers," bioRxiv, p. 2022.12. 23.521610, 2022.

[15] C. Caren. "AI writing: The challenge and opportunity in front of education now." Turnitin.

[16] D. Baidoo-Anu and L. Owusu Ansah, "Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning," Available at SSRN 4337484, 2023.

DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4337484

Tải xuống

Số lượt xem: 575
Tải xuống: 89

Đã xuất bản

24.07.2024

Cách trích dẫn

[1]
N. P. Q. Nguyễn Phúc Quân, “ChatGPT trong khoa học và giáo dục”, HIUJS, vol 30, tr 149–158, tháng 7 2024.

Số

Chuyên mục

KHOA HỌC XÃ HỘI VÀ NHÂN VĂN